Tips Pengantin : Kebaikan Lain Minum Air Halia Untuk Bakal Pengantin, Selain Boleh Turunkan Berat Badan

Spread the love

Halia bersifat panas jika kita amati dan juga lembap. Halia berupaya memanaskan tubuh, membantu proses pencernaan, melembutkan dinding perut serta membuka hati yang tersumbat akibat cuaca dingin dan lembap. Halia juga dapat meningkatkan kekuatan hubungan intim suami isteri, selain mengatasi angin yang berlaku pada usus dan perut.

Ternyata halia antara herba yang sangat bermanfaat untuk kecantikan dalaman dan luaran. Ia boleh digunakan untuk merawat masalah kulit dan juga membersihkan dalaman. Kalau nak tahu halia juga membantu untuk menurunkan berat badan secara semula jadi.

Ini antara kelebihan air halia yang wajib wanita ketahui:

 

LANCARKAN PENCERNAAN

Untuk anda yang sering alami masalah perut kembung, cirit birit atau sering kram perut terutamanya ketika sedang datang bulan, elok sangat amalkan minum air halia panas. Sebabnya, ia dapat meredakan dan merehatkan usus.

 

TURUNKAN BERAT BADAN

Bagi anda yang nak turunkan berat badan, halia boleh membantu meningkatkan metabolisme tubuh badan. Malah dengan minum air halia, dapat mengurangkan nafsu makan terutama untuk anda yang sedang berdiet. Ia akan membuatkan perut tahan kenyang lebih lama.

 

IMUN TUBUH BADAN JADI LEBIH KUAT

Kandungan dalam halia dapat membersihkan limpa, mengeluarkan racun dan membunuh bakteria yang sering menjadi punca penyakit.

 

BANTU HILANGKAN LOYA KETIKA HAMIL

Kalau anda sedang hamil, boleh juga amalkan minum air halia panas terutamanya untuk menghilangkan sakit loya dan juga muntah. Bila minum, otot-otot anda akan menjadi lebih relaks sekali gus menghilangkan rasa mual.

 

BUANG ANGIN DALAM BADAN

Air halia bukan sahaja bagus untuk membuang angin dalam badan tetapi ia juga sesuai untuk merawat keputihan. Kalau anda alami masalah keputihan, bagus untuk amalkan minum air halia ini setiap hari.

 

DIJADIKAN RAMUAN MASAKAN

Halia juga boleh dijadikan minuman dan ramuan masakan. Malah dapat membantu meredakan tekanan dan memulihkan dalaman badan. Amalkan minum air halia dengan madu setiap hari.

Pasti anda dapat merasai kelainan pada wajah dan miliki tubuh yang lebih segar. Ini sekali gus menyerlahkan kecantikan semula jadi. Apa pun jika ada di antara anda yang alah dengan halia, janganlah mengamalkannya.

Sebaiknya rujuklah kepada yang lebih pakar sebelum mengambil halia.

 

Sumber : https://www.pesonapengantin.my/kebaikan-lain-minum-air-halia-untuk-bakal-pengantin-selain-boleh-turunkan-berat-badan/?fbclid=IwAR1hAI4SQNUJCC0gI7LtAFoMw_4Uu9-1OSfS5GLxLFesyaUJufbJVTG9ga8

Post navigation