Tips Pengantin : Sampai Mana Isteri Perlu Taat Kepada Suami? Nasihat Padu Farrah Adeeba Buat Pasangan Berkahwin

Spread the love

Seperti yang semua sudah sedia maklum, syurga seorang perempuan yang belum berkahwin terletak di bawah tapak kaki ibunya, tetapi bagi seorang wanita yang sudah bergelar isteri, syurganya terletak di bawah kaki suami.

Walaupun tiada hadis sahih yang berkata sedemikian namun ianya boleh dianggap sebagai suatu metafora di mana untuk seorang isteri itu menjadi ahli syurga adalah dengan mentaati suaminya, yang demikian cukup banyak ayat Al-Quran dan hadis Baginda.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Wanita (isteri) solehah adalah yang taat lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada dikeranakan Allah telah memelihara mereka. (anNisaa’: 34).

Dalam ayat tersebut Allah SWT telah menghimpunkan beberapa sifat yang wajib ada pada seorang wanita solehah, antaranya adalah taat kepada Allah SWT dan kepada suaminya dalam perkara yang baik, lagi memelihara dirinya ketika suaminya tidak berada di sampingnya.

Namun begitu, seorang wanita walaupun telah berkahwin masih tetap perlu mengingati dan menghargai jasa kedua ibu bapanya Perintah ini banyak dimuatkan dalam Al-Quran yang menunjukkan bahawa perkara ini teramatlah penting.

 

“DAN KAMI PERINTAHKAN KEPADA MANUSIA (AGAR BERBUAT BAIK) KEPADA KEDUA ORANG TUANYA, IBUNYA TELAH MENGANDUNGKANNYA DENGAN KEADAAN LEMAH YANG BERTAMBAH-TAMBAH, DAN MENYUSUKANNYA SELAMA DUA TAHUN, BERSYUKURLAH KEPADAKU DAN KEPADA KEDUA ORANG TUAMU, HANYA KEPADA AKU KEMBALIMU” (LUQMAN, 31: 14)

 

“KAMI PERINTAHKAN KEPADA MANUSIA SUPAYA BERBUAT BAIK KEPADA KEDUA-DUA IBU BAPA…” (AL-AHQAF, 46: 15).

 

Pengacara,personaliti Farrah Adeeba telah berkongsikan di Instagram miliknya yang boleh dijadikan teladan bukan sahaja buat para isteri di luar sana bahkan buat para suami juga.


” isteri taat suami sampai mana? kalau sampai suami mudaratkan isteri?


The best of man is the best to his family. That’s the bench mark guys!

Btw tq @sofearose_hq for the lovely shawl.”

 

 

SUMBER : https://www.pesonapengantin.my/sampai-mana-isteri-perlu-taat-kepada-suami-nasihat-padu-farrah-adeeba-buat-pasangan-berkahwin/?fbclid=IwAR3c6AsMBd42zoEBrPhyTdGFMbb46QictqzyZaccaMDAPLplUANL8fAKv9g

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *