Tips Pengantin : 4 Doa Bila Terasa Rindu Sangat Dekat Seseorang

Spread the love

Doa ketika Rindu Seseorang

Ketika perasaan rindu sudah sangat tak terbendung, janganlah kita menuruti bisikan-bisikan syaitan untuk menuruti hawa nafsu. Jika rindu itu hadir untuk sang pujaan hati, maka selipkanlah doa di setiap selesai solat, di sepertiga malam terakhir, serta waktu dipertengahan iqomah dan azan. InsyaAllah doa-doa tersebut akan dimustajabah oleh Maha Kuasa. Nah, berikut ini beberapa doa ketika rindu seseorang berdasarkan dalil-dalil Islam.

 


Surat Thahaa ayat 39

Selain surat yusuf, doa lanjutan untuk ubat rindu kepada seseorang iaitu membaca surat thaahaa ayat 39. Apabila seseorang berdoa dengan surah yusuf dan surat thaahaa dengan perasaan ikhlas setiap selesai sholat maka diyakni rasa rindunya akan terobati dengan cara yang benar. Namun demikian tidak ada hadist yang menjelaskan akan keabsahan surat thaahaa untuk dijadikan wirid saat merindukan seseorang. “Wa-alqaytu ‘alayka mahabbatan minnii walitushna’a’laa ‘ainii” Artinya: Dan aku telah melimpahkan kepadamu kasih sayang yang datang dariku, dan supaya kamu di asuh di bawah pengawasanku.”(Qs thaahaa:39)

 


Surat Al Fatihah

Doa yang sering kita baca setiap solat fardhu ini ternyata memiliki keistimewaan sangat besar. Al fatihah tidak sekedar menjadi surat pembuka dalam Al-Quran, namun bacaan Al fatihah juga bisa membantu memperluas rezeki, mengubati penyakit, menjauhkan diri dari sifat pelupa, serta sebagai ubat kerinduan terhadap seseorang.

 

 

Surat Al-Baqarah ayat 165

Beberapa orang juga percaya bahawa potongan ayat surat Al-Baqarah ayat 165 bisa menjadi doa dikala perasaan rindu. Namun demikian, tidak ada dalil ataupun hadis yang menjelaskan akan hal tersebut-bahawa ayat ini dapat menyampaikan rasa rindu untuk seseorang yang dicintai.

 


Surat Ali-Imran ayat 14

Umumnya masyarakat menggabungkan potongan surat Al-Baqarah ayat 165 diatas dengan surat Ali-Imran ayat 14 sebagai wirid doa agar dirindukan oleh orang yang kita juga rindukan.

Namun sekali lagi, tidak ada hadis atau ayat yang memperkuat pendapat tersebut Doa rindu orang tua Perasaan rindu tentunya tidak hanya ditujukan untuk kekasih hati atau pasangan hidup saja.

Terkadang rasa rindu juga muncul ketika kita berada jauh dari orang tua. Selain menelpon atau mungkin video call, kita juga bisa berdoa kepada Allah SWT untuk mewujudkan rasa rindu kita terhadap orang tua. “Allahummaghfirlii waliwaalidayya war hamhumaa kama rabbayaanii shagiiraa.” Artinya: “Wahai Tuhanku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku (Ibu dan Bapakku), sayangilah mereka seperti mereka menyayangiku diwaktu kecil”. Sebenarnya doa ini tidak hanya dibaca saat jauh dari orang tua saja. Sebaiknya baca doa tersebut setiap selesai sholat sebagai bentuk kasih sayang kita kepada ayah dan ibu.

 

 

SUMBER : https://www.pesonapengantin.my/4-doa-bila-terasa-rindu-sangat-dekat-seseorang/?fbclid=IwAR0gKtO6VyU5Yuj0vZxqdE37tkfO8RnslkpvNEPIo1FtE5qDY4ys0ma4kH8

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *