Tips Pengantin : Kerja Sebumbung Suami Isteri, Ini Cara Supaya Tak Mudah Jemu

Spread the love

TIPS SUAMI ISTERI KERJA SEBUMBUNG

 

 


#1-Hormati Tanggungjawab Pasangan

Anda harus hormat jika pasangan anda berjawatan lebih tinggi daripada anda di tempat kerja agar tidak berlaku perselisihan faham dalam membuat keputusan.


Contohnya si isteri seorang pengurus dan suami seorang pekerja. Itu tidak bermakna si isteri ada kuasa membuat keputusan di rumah, kerana suami merupakan seorang pemimpin dalam keluarga. Perlu ada sikap bertolak ansur antara satu sama lain. Begitu juga bagi mereka yang ada adik-beradik ataupun keluarga bekerja bersama.

 


#2-Hal di Tempat Kerja Jangan dibawa ke Rumah
Jangan cuba-cuba bincangkan hal-hal kerja di rumah walau sedikit pun.


Jika ada berlaku sedikit pertengkaran mengenai kerja tinggalkan di tempat kerja dan lupakan segalanya apabila anda sampai di rumah. Ia boleh memudaratkan perhubungan anda jika anda melakukan perkara sedemikian, begitu juga hal di rumah, jangan tarik muka jika berlaku sebarang masalah peribadi tidak kira kecil atau besar.


Namun, ia bergantung juga kepada pasangan jika mereka mempunyai minat yang sama, selagi ia tidak menjejaskan perhubungan, tiada masalah. Jika mahu menyiapkan kerja yang melibatkan anda dengan pasangan dan perlu disiapkan dengan kadar segera, cari masa dan tempat yang sesuai. Tapi kalau boleh elakkan melakukan perkara ini.

 


#3-Beri Layanan Sama Adil
Jangan berat sebelah. Tidak bermakna jika pekerja itu suami atau isteri anda kebajikan diberi lebih kepadanya. Buat penilaian terhadap pekerja menerusi prestasi bukan keistimewaan seseorang itu dalam hidup anda. Tegur jika si dia membuat silap, jujur dalam menentukan markah KPI pekerja.


Lagi satu simpan ‘romantis’ itu di rumah jangan dibawa-bawa ke tempat kerja. Menggunakan panggilan yang sepatutnya jika pasangan berpangkat, elakkan memanggil dengan gelaran manja yang anda gunakan di rumah.

 


#4-Jangan Bergaduh di Tempat Awam
Jika ada perselisihan faham mengenai kerja, cuba berbincang dengan baik, jangan bergaduh di hadapan orang ramai. Rasa marah akan dibawa ke rumah, selain itu seperti yang yang ditekankan tadi jangan bawa masalah ‘tak basuh pinggan di rumah’ sebagai satu alasan untuk buatkan anda bertekak di tempat kerja.


Ia menampakkan bahawa anda ini pasangan yang tidak professional. Apapun, jika ia mengenai perihal kerja sekali pun, elakkan bergaduh di tempat umum supaya tidak terjadi kes hasut menghasut.

 


#5-Berikan Ruang untuk Diri Sendiri
Di rumah bersama, di tempat kerja bersama ia membuatkan anda akan bosan kerana tiada ruang untuk anda sendiri. Boleh mendatangkan kesan buruk terhadap perhubungan anda, kamu dan pasangan sepatutnya cari ruang untuk diri sendiri walaupun dalam waktu sebentar.


Beri kelonggaran jika ingin makan tengah hari bersama rakan lain, atau luangkan masa bersama rakan.

 


#6-Salah Seorang Harus ‘Bersedia’ untuk Mengalah
Samada berhenti bekerja, atau pindah di tempat kerja yang lain. Ada sebab sesetengah syarikat membuat polisi dimana suami isteri dilarang bekerja di bawah satu syarikat, ia supaya tidak menjejaskan prestasi syarikat mahupun kehidupan peribadi pekerja. Tapi inilah yang paling baik kerana tekanan kerja sekarang ini sangat tinggi, jadi kalau mahukan rumah tangga selamat salah seorang harus berundur.


SUMBER : https://graphology.com.my/

 

SUMBER : https://www.pesonapengantin.my/kerja-sebumbung-suami-isteri-ini-cara-supaya-tak-mudah-jemu-2/

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *