Tips Pengantin : “Perempuan Ni Bila Dah Kahwin, Dunianya Adalah Suaminya” Kongsi Lelaki Ini

Spread the love

Jika sebelum kahwin, perempuan ni dia boleh lepak dengan kawan-kawan, boleh teman shopping, teman minum kopi, tapi berbeza lepas sudah berkahwin. Lepas kahwin, segalagalanya suami dan jika ada anak, suami dan anak pasti dia dahulukan.Baca perkongsian lelaki bernama Amir Syahir ini tentang hidup berumah tangga.


Dulu aku macam tak kisah sangat bila isteri aku mengadu itu ini sebab aku rasa perkara kecil  macam tu pun nak mengadu. Lama-lama baru aku faham. Isteri ni memang suka mengadu dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar perkara. Kalau kita tak beri perhatian, dia akan cari medium lain untuk meluahkan perasaan.


Lagi bahaya kalau dia cerita kat media sosial. Habis satu dunia tahu perangai kau. Habis satu dunia tahu masalah kau. Siapa yang malu? Kau nak marah isteri pun tak boleh jugak. Sebab silap kau sendiri yang taknak dengar luahan hati isteri.


Tak mustahil jika kau terlalu sibuk untuk dia, akan ada orang lain yang sanggup luang masa untuk isteri kau nanti. Kalau sayang, luang masa. Jangan duk cipta alasan.


Macam isteri aku dia suka cerita pasal anak-anak murid dia. Kadang-kadang pasal isu hot kat sekolah. Hari-hari ada je la cerita. Melalui penceritaan dia sedikit sebanyak aku dapat memahami anak-anak istimewa dan bidang pendidikan ni.


Perempuan ni bila dah kahwin, dunianya adalah suaminya, anak-anak dan keluarganya. Dah kurang masa dengan kawan-kawan. Aku tengok isteri aku pun, kalau kawan nak ajak makan lepas sekolah memang dia tak pergi. Sebab dalam kepalanya fikir nak ambil anak dan pergi makan dengan suami. Itu lebih penting buatnya.


Sebab tu lah, suami adalah sahabat baik, sahabat susah senang. Dengan cara mengadu, bercerita itu ini dapat membuatkan dia bahagia dan senang hati. Apa salahnya luangkan sedikit masa dengar apa isteri nak cakap. Simpan sekejap telefon tu. Bukan dia minta duit seribu pun.


Sekalipun kau baru balik kerja dan penat, jangan sesekali hampakan keluhan hatinya. Kau tak tahu yang dia lagi penat. Mana dengan kerja, uruskan hal anak-anak dan rumah tangga. Apa salahnya beri dia sedikit masa kau dan pinjamkan sekejap telinga kau.

Suami yang baik adalah suami yang dapat menjadi seorang pendengar yang baik. Kerana bukan senang nak jadi seorang pendengar yang baik. Jangan manjang kau duk main telefon je. Kah!


SHARE | TAG pasangan dan bakal pasangan korang
[ASY]
#AmirSyahir

 

 

 

SUMBER : https://www.pesonapengantin.my/perempuan-ni-bila-dah-kahwin-dunianya-adalah-suaminya-kongsi-lelaki-ini/?fbclid=IwAR0A3YzpBdykIbo4T0jrV77ekaZfEY8T4HGcwoiwWgFl2jaJObxjENzZvdk

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *