Tips Pengantin : Nak Berkat Tunaikan Dulu Hak Isteri, Cukup Tak Cukup Belakang Cerita

Spread the love

Suami isteri, bila dua-dua dah bekerja dan bekerjaya ramai suami terlepas pandang untuk tunaikan hak isteri. Bukan tak mampu tetapi pandang remeh sebab isteri sudah ada pendapatan sendiri.

Namun, inilah yang punca bila si isteri bekerja. Niat awal isteri cuma nak cari duit tepi untuk beli kehendak sendiri akhirnya bertukar menjadi pelengkap beli barang dapur. Diam-diam suami mula lepas tangan dan langsung tak bagi duit pada isteri.

Agak-agak cara ini adil tak dan isteri redha? Haa… kalau isteri itu redha alhamdulillah, tetapi kalau sebaliknya, suami kena betulkan. Nah, sebelum terlambat dan terpesong lebih jauh, jemput hadam perkongsian saudara Firdaus Shakirin.

 

Tak Tunaikan Hak Isteri

Dulu mula-mula kahwin, gaji RM1800 je. Cukup ke tidak ni nak bela anak orang, perbelanjaan dan komitmen berumahtangga tak sama macam hidup bujang.

Masa bujang, tengah-tengah bulan atau time sengkek, balun megi dengan roti je. Tak kan nakbagi anak orang pun makan megi, makan roti je? Hm mm… banyak yang difikirkan sebelum nak berkahwin dulu. Mental dan fizikal dah bersedia, cuma takut poket ja tak mampu nak tanggung isteri.

Kahwin juga, kemudian dalam 2,3 bulan pertama tu, masih ada duit baki kenduri dan ada sedikit duit saving. So boleh survive macam biasa. Masuk bulan keempat, kelima, rasa macam ngam-ngam je ni. Tengok dompet, boleh tahan sampai gaji ke tidak ni?

Yelah, gaji banyak tu je, plus ot dalam 2, 3 hari, tolak pula duit sewa umah, ansuran kereta, minyak kereta, beli barang dapur, bayar bil, bakinya berapa je yang tiggal. Lepas itu kena bagi duit belanja kat isteri lagi. Isteri bekerja juga time ni.

“Ayang, duit abang tinggal RM100 je lagi.”

Saya berterus terang dengan wife, baki duit tiggal banyak tu saja. 2 minggu lagi gaji… wife kata, tak apa, duit dia ada lagi, guna duit dia. Terus dia hulur 300.

”Kalau tak cukup, bagitau la ayang.”

Malu nak ambik, sebab itu duit bini, tapi dah nak kena guna, ambil juga la.

“Nanti abang bayar balik.”

Saya cakap kat wife, dia tak kata apa pun, guna la duit yang dia bagi tu smpai gaji.

Dapat saja gaji, saya nak bagi balik duit dia, dia kata tak apa, tak payah bagi. Dia bagi kad bank dia, dia cakap “abg manage kewangan keluarga kita, guna apa yang ada dalam kad tu.”

 


Pendapatan Isteri Lebih Tinggi

Gaji dia masa tu dalam RM2k lebih, tinggi dari saya, saya dah dia bagi kebenaran macam tu.

Dan saya fikir-fikir kalau guna gaji seorang sahaja memang tak lepas nak bayar komitmen/hutang-hutang, so saya combine gaji kami berdua, setel bayar hutang-hutang.

Contoh total = 3.5k, tolak sewa umah, duit kereta, duit minyak, duit bil utility, belanja barang dapur, topup semua, tinggal la baki dalam 1.2k. Saya bagi dia 1k, saya ambik 200.

BACA: Inilah 7 “c” Sebab Suami Benci Isteri – Nasihat Dr Fadzilah Kamsah


“Kenapa saya 1k, abang 200?”

“Abang guna 200 ni dulu, kalau tak cukup, abang mintak lagi…”

Awal-awal kahwin, agak struggle juga bab kewangan ni. Mana-mana pasangan pun mungkin akan hadapi perkara yang sama sementara nak terbiasa.

Nasihat saya, sebagai suami, usahakan dulu bayar apa yang menjadi kewajipan kita, tunaikan dulu hak-hak isteri. Hak yang sepatutnya dia dapat. Cukup, tak cukup duit kita tu, belakang kira dulu janji kewajipan kita dah tunaikan.

 


Makin Stabil

Kini, setelah melalui semua kesusahan dan kepayahan tu, boleh saya katakan, saya dah mampu bagi balik apa yang isteri bagi pada saya dahulu. Dengan anak 3, dengan dirinya yang dah tak perlu bekerja, suri rumah sepenuh masa, hidup pun dah berubah, ekonomi dan kewangan keluarga pun dah makin stabil, saya rasa, saya dah berjaya dalam menjadi seorang suami. Saya dah mampu untuk tanggung dan menyara keluarga kecil kami dengan apa yang ada.

Kepada suami di luar sana, laksanakan dulu kewajipan-kewajipan kita seboleh-bolehnya dan semampunya, kemudian InsyaAllah kita akan memperoleh ganjaran daripada setiap apa yangkita  dah lakukan.

 

SUMBER : https://www.pesonapengantin.my/nak-berkat-tunaikan-dulu-hak-isteri-cukup-tak-cukup-belakang-cerita/?fbclid=IwAR2nT5Z7-d_zTkclTGMvZdjuOeQF_c1tfVDQVn7YM4W_fdNFF7HYbGNcsVY

 

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *