Tips Pengantin : Sifat Pasangan Itu, Cerminan Pada Diri MasingMasing

Spread the love

Kita memang selalu atau akan suka sesuatu yang kita baca atau dengar menyebelahi kita.

Contohnya, bila orang puji kita, bila orang puji jawatan/pekerjaan kita, bila orang puji
organisasi kita dan lain-lain bentuk pujian.

Selain daripada tu, kita juga suka baca penulisan yang, memberikan point pada kita. Contoh, kita isteri, kita suka baca tentang, “bagaimana suami sepatutnya melayani isteri.” Atau kalau kita suami, kita pula suka baca, ”Suami itu kunci syurga dan neraka isteri. Taatlah suami tanpa syarat.”

 

Kawan-kawan, bagus pembacaan-pembacaan begini. Dan, lebih bagus jika, kita baca juga yang bertentangan dengan kita. Dan kita cuba jadi atau ikut nasihat yang dikongsikan, pada diri kita.

Contoh, kalau suami baca tentang bagaimana menjadi isteri solehah, suami tu balikkan sifatsifat itu pada diri dia. Supaya, dia dahulu menjadi suami yang soleh, sebelum mendapat isteri yang solehah.

Yang kita isteri pula, bila baca tentang, layanan sepatutnya suami kepada isteri. Kita pula reflek pada diri, dan buat bagaimana yang sepatutnya kita buat pada suami. Kita menjadi yang suami suka, insyaAllah kita akan dapat juga suami yang kita suka. Sifat pasangan itu, cerminan pada diri masing-masing. Suami cerminan isteri, isteri cerminan suami. Kita sama-sama menjadi duta kecil kepada pasangan kita.

 

Elok budi pekerti kita, elok lah orang pandang suami kita. Baik bicara kita, baik jugalah orang pandang isteri kita. Anak-anak pula akan ikut macam mana mak dan ayah mereka.

Jadi, marilah kita sama-sama buat refleksi kepada diri kita melalui pembacaan dan
perkongsian yang kita baca dia media sosial terutamanya. Banyak kebaikan dan perubahan positif yang boleh kita dapat untuk rumahtangga dan keluarga kita, jika kita berusaha untuk lembutkan hati, dan perlahan-lahan buang ego kita.

Untuk siapa? Bukan untuk sesiapa. Hanyasanya untuk kehidupan kita di akhirat nanti, yang pasti mendambakan syurga.

Selamat sejahtera buat semua sahabat muka buku kecintaan dan kesayangan Ar Rahman dan Ar Rahim.

 

 

Sumber : https://pesonapengantin.my/sifat-pasangan-itu-cerminan-pada-diri-masing-masing/?fbclid=IwAR2Y5qTo_1SXn4sgCe6QiPSztprOATlCflosnWPQwVwNJrQOnVsv_vgSKRU

Post navigation