Tips Pengantin : Bila Suami Guna Duit Isteri, Hukumnya Wajib Pulang Balik

Spread the love

HUKUM SUAMI GUNA DUIT ISTERI

 


Jawapan Ustaz Azhar Idrus
: Jawabnya, HALAL…. Jika isteri HALALKAN. Tapi ingat! Perbelanjaan harian yang perlu adalah WAJIB atas suami walaupun isteri kaya dan banyak duit. Cth : Isteri berniaga RM20K sebulan, suami makan gaji RM2000 sebulan. Suami TAK BOLEH kata pada isteri, ‘Yang ni awak bayar’. Hukumnya HARAM.

Kerana tanggungjawab belanja nafkah harian adalah atas suami. Melainkan Isteri kata, ‘Oleh kerana awak tak ada duit, biar saya yang bayar’. Ini baru boleh.

Ramai suami2 yang memperbodohkan isterinya dengan menyuruh isteri bayar itu bayar ini.

‘Yang ni awak bayar, yang tu saya bayar’.

Ingat, hukumnya HARAM kerana setiap sen untuk belanja nafkah adalah tanggungjawab suami, kecuali isterinya halalkan baru boleh.

Macamana dengan duit isteri yang suami guna selama ini? Jawabnya, duit isteri yang telah suami guna untuk buat belanja, akan menjadi beban HUTANG yang suami WAJIB bayar balik pada isteri, kecuali isteri halalkan.

 

SUAMI JUGA TIADA HAK UNTUK BERTANYA TENTANG DUIT ISTERI DAN KE MANAKAH ISTERI BELANJAKAN DUIT TERSEBUT.

 

Ada pulak suami atau bakal suami yang kata, ‘Oooo… kalau macam tu teruk la.

Mana boleh….’ Jawapannya senang, kalau dah tahu tak boleh, jangan kahwin!

Haram. Suami mesti minta izin. Duit isteri, duit isteri. Duit suami, ada duit isteri. Dalam bentuk nafkah.. “

” Isteri berhak menguruskan duitnya sendiri tanpa izin suami. Cuma suami berhak masuk campur kalau isteri menguruskan perbelanjaan dengan cara yang salah. Seperti boros.. “

 

Isteri boleh ambil duit suami senyap-senyap jika suami sangat kedekut dan tidak melunaskan pemberian nafkah sehingga menyusahkan isteri.. “

 

Hindun isteri Abu Sufyan mengadu kepada Nabi : “Sesungguhnya Abu Sufyan adalah lelaki yang kedekut, dia tidak memberikanku sesuatu yang mencukupi keperluanku dan anak- anakku kecuali yang sengaja aku ambil sendiri tanpa pengetahuannya, jadi macamana tu? ”

Nabi bersabda, “Ambilah kadar yang cukup untuk kamu dan anak-anakmu. [Bukhari dan Muslim] 

 

 

SUMBER : https://pesonapengantin.my/bila-suami-guna-duit-isteri-hukumnya-wajib-pulang-balik/?fbclid=IwAR2wstDG4UD2ZgY0LSLm9quvgPt5eS1fdB6eFCh-IRXx80EFl56-pzoRlfI

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *