Tips Pengantin : Suami Tak Perlu Risau Sangat Kalau Tak Dapat Penuhi Permintaan Mengidam Isteri

Spread the love

Mengidam dan ibu hamil sangat sinonim. Keinginan untuk makan sesuatu makanan tidak boleh disekat-sekat bahkan ada yang teringin makan aiskrim di tengah malam.


Mujur sekarang boleh beli di kedai serbaneka yang dibuka 24 jam!


Jadi, sebenarnya mengidam itu mitos atau fakta ya? Jangan risau kerana mengidam ketika mengandung adalah perkara normal. Mengidam biasanya perasan keinginan yang terlalu tinggi untuk makan makanan yang jarang dimakan atau melakukan sesuatu yang pelik.

 

1. Biasanya ia berlaku pada tiga bulan pertama kehamilan. Dalam kamus perubatan, tiada istilah mengidam ketika mengandung kerana ia bukan disebabkan oleh kesan perubahan hormon bakal ibu.

 


2. Orang tua kita ada menyebut jika ibu hamil tidak dapat makan apa yang diidamkan, nanti anak yang lahir akan mengeluarkan air liur sahaja. Hakikatnya tiada bukti perubatan membuktikan hal tersebut. Ia sekadar mitos orang tua-tua sahaja kerana mengidam tiada kaitan dengan perkembangan bayi.

 


3. Agaknya mengapa wanita mengandung sering mengidam? Sebenarnya rasa mengidam yang dialami oleh bakal ibu diakibatkan oleh hormon-hormon yang aktif sepanjang kehamilan iaitu meningkatnya hormon progesteron.

 


4. Peningkatan hormon tersebut berkait dengan fungsi dan metabolisma tubuh badan dan salah satunya pada organ pencernaan dan pengeluaran air liur.


Jadi, para suami tidak perlu khuatir sekiranya tidak dapat memenuhi permintaan mengidam isteri yang sedang mengandung. Ini kerana apa yang diidamkan isteri tidak ada hubungan dengan janin yang dikandung. Misalnya jika mengidam makan makanan yang manis tentu sahaja ia tidak elok dijadikan amalan kerana meningkatkan risiko obesiti ketika hamil.


Bagaimanapun tidak salah suami memenuhi keinginan ibu hamil yang mengidam makan sesuatu asalkan sahaja makanan tersebut tidak memudaratkan bakal ibu dan bayi dalam kandungan dan jangan dimakan berlebihan.


Hakikatnya mengidam itu hanyalah mitos dan bakal ibu boleh mengalihkan perasaan tersebut dengan perkara lain seperti menyibukkan diri dengan melakukan hobi memasak atau menonton televisyen dan sebagainya.

 

 

SUMBER : https://www.pesonapengantin.my/suami-tak-perlu-risau-sangat-kalau-tak-dapat-penuhi-permintaan-mengidam-isteri/?fbclid=IwAR2PsPWmcORRYe5y1B7pAu8x7aF3GmD9EfnnD4HNKZuujuWYrLWdVPLpa1U

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *