Tips Pengantin : Nak Kahwin Jangan Fikir Sangat Duit, Jika Niat Kita Baik , Allah Akan Tolong

Spread the love

Mesti ramai yang nak kahwin tapi bila fikir masalah duit itu adalah punca utama untuk meneruskan niat tersebut. Dengan ekonomi zaman sekarang, pastinya semua benda memerlukan duit. Kelengkapan perkahwinan juga bukan murah.

Ikuti perkongsian facebook ini bagaimana beliau dan suami berbelanja mengikut bajet untuk  perkahwinan mereka. Semoga bermanfaat buat bakal pengantin diluar sana!

Nak kahwin ni senang jaa . jangan fikir pasal sangat duit . in sha Allah jika niat kita baik , Allah akan tolong . meh saya kongsi bajet kahwin saya . tak lebih 5k pun ! tu pun sebab ramai sangat yang tolong . alhamdulillah . saya dan suami rancang untuk kahwin bulan 1 2016 , bulan 5 kita orang kahwin .

 


1. Wang hantaran

Wang hantaran ni jangan laa mintak banyak2 , kesian kat lelaki . kita nak kahwin sehari je lepas kahwin banyak benda lagi nak guna . suami saya ni dia main ‘kutu’ dengan sedara dia . actually turn dia tahun depan . tapi disebabkan nak kahwin sangat tukar dengan sepupu dia wang hantaran ni saya cuma minta 5k je . tak banyak pun . sebab saya tahu kalau minta banyak, lagi susah nak kahwin . huhu 

 

 

2. Baju pengantin and pelamin

Okay , yang ni saya ambil pakej . baju 2x, mekap 1x, pelamin. total semua 1k . murah sangat . pelamin and baju pun cantik . huhu . satu baju untuk hantar menantu sekali dengan bersanding , satu lagi buat fotoshoot outdoor . thanks ZR Bridal. Untuk baju akad nikah perempuan , saya pinjam yang kawan sebab masih boleh guna lagi dan still cantik.Thanks Kak Atiq Haqita. Untuk baju yang lelaki plak , saya pinjm yang kawan jgk . diorang baru kahwin tahun lepas . So , baru pakai sekali jaa baju tu . huhu. thanks kak Nur Hafizza bagi pinjam baju abg Afiq.

 


3. Majlis kenduri

Majlis ni saya buat sekali jaa and sebelah pihak jaa . belah lelaki . lagi jimat ! huhu . saya akad nikah malam , lepas akad nikah tu buat makan untuk sedara terdekat and belah lelaki tak habis banyak pun . and paling penting disupport penuh oleh umie saya . thanks umie . loveyou ! Belah lelaki plak disupport penuh jugak oleh parents suami . daripada khemah, meja makan , doorgift semua umi support . bersyukur sangat . alhamdulillah . huhu

 


4. Doorgift

Doorgift ney memang laa mertua yang support tapi makanan jaa . saya plak tolong belikan paper bag . murah sangat . nak bagi yang cantik2 nanti orang buang jgk kan ? membazir jaa . yang ni saya cuma habis 100 lbih untuk 700 paper bag . jimatkan ? beli online ,thanks sis muza ishop.

 


5. Barang hantaran

Barang-barang hantaran ni saya dan suami cuma buat 5 berbalas 5 . banyak2 buat apa ? menghabiskan duit jgak . saja nak letak depan pelamin untuk ambil gambar. Belah saya , saya cuma bagi set wangian ( di support oleh sepupu suami , huhu), baju melayu (baju ni baju raya tahun lepas . tak sempat nak pakai sebab kerja . hihi), kek cheese (kek ni sruh kak Pija buat . saya beli dua . total rm40 jaa), tuala( umi bagi, huhu), last, buah( yg ni sy beli sendiri . rm30). Belah suami plak , set wangian dan mandian (disupport sepupu), pulut, kain telekung & sejadah , kain 2 pasang letak atas dulang berlainan . okay cukup.

 


6. Kad kahwin

Yang ni saya cuma print and fotostat sendiri jaa . sebab lagi murahkn . hehe . cukup2 jaa berapa orang nak ajak . under rm100 .

 


7. Make up

Okay . make up untuk akad nikah , saya minta tolong dengan kawan satu kerja . hihi . sama jgk dengan fotoshoot . thanks Kak Farah , Karimah Emah and sha semua puji cantik sangat.

 


8. Photographer

Yang ni saya suruh kawan ambilkan sebab dia memang photographer . Dapat murah laa . rm650 sahaja . cantik sangat . thanks Wan Izwan Aizan Aizawa and Firdausz Fir .

 


9. Lain-lain kelengkapan

Lain-lain ni saya berinai sendiri . habis dalam rm40 . beli shawl rm10 . fotostat apa2 yang patut untuk bagi kat tuk imam dalam rm10 gitu laa. hihi . Okay , tu jela setakat ni . kalau saya ada tertinggal , maafkan saya . lupa . huhu . pape pun, kesimpulannya , saya kahwin ni memang ramai sangat yang tolong . really appreciate! satu lagi , dah nak kahwin tu , sama2 kongsi laa . sama2 tolong , baru senang . jangan harapkan lelaki jaa . kita perempuan pun kena tolong juga . okay , tu jelaa . thanks sudi baca karangan tak rasmi saya . once again, thanks semua yang tolong saya !

 

 

 

SUMBER : https://pesonapengantin.my/nak-kahwin-jangan-fikir-sangat-duit-jika-niat-kita-baik-allah-akan-tolong/?fbclid=IwAR36LpGayYglPwzGoBSGzb3mko_l_xYFl0VVfz_zDKp5-GGp-ZLB9W7ox14

Post navigation

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *